Lupasin kirjoittaa tarkemmin vaunuista, ja nyt onkin kerrottavaa, kun käytiin lastentarvikeliikkeessä potkimassa renkaita ja pyörittelemässä vaihtoehtoja. Tuo oli ensimmäinen kerta, jolloin olen jalallani astunut noin hurjaan paikkaan. Olo oli hykerryttävä. Minä pääsin katselemaan pinnasänkyjä, kehtoja, vaunuja, turvaistuimia jne. Vihdoin se vuoronumero osui meidänkin kohdalle!
Meillähän oli siis tähtäimessä Gesslein Visionit, kolmipyöräiset oikein veikeän näköiset vaunut. Ne oli valitettavasti liikkeestä loppu, mutta kokeiltiin muitakin kolmipyöräisiä vaihtoehtoja. Eivät vakuuttaneet. Bumbleride Indiet olisivat muuten olleet ihanat, mutta niissä lasta ei saa istumaan naama työntäjään päin, joten ne oli diskattu jo etukäteen. Täytyi niitä silti väännellä ja käännellä. Jos etsittäisi taaperokärryjä, olisi nuo olleet kyllä meidän valinta aivan mielettömän makealla vihreällä verhoilulla.
Mut yllätti myös, kuinka jämäkältä kolmipyöräiset tuntuivat. Oli hieman mietityttänyt, että kippaako ne herkästi. Suurinta osaa en saanut minun hurjilla lihaksillani kippaamaan vaikka kuinka yritin. Saati jos vaunuissa olisi vielä ollut muutama kilo lisäpainoa lapsen ollessa kyydissä. Uskon siis, että varmasti ovat turvalliset.
Mutta koska tottakai se ylihuolehtivaisuus pikkuhiljaa yrittää nousta pintaan, päätettiin myyjän kehoituksesta vilkaista myös nelipyöräisiä malleja. Niitä suositeltiin erityisesti sen takia, koska meillä vaunulenkeillä mukana tulee kulkemaan kaksi koiraa. Nelipyöräiset ovat kuitenkin hieman jykevämmät ja helpommat hallita yllättävissä tilanteissa.
Onneksi kokeiltiin, koska ihastuttiin aivan totaalisesti Gesslein Futureihin, keinonahkaisella verhoilulla.
Kärryt on siis nämä ylemmät, ja alapuolella on ilmeisesti se kuosi, joka tulee ratasosaan, mutta runko on tuossa eri (oisko Gesslein F6?). Kuomussa oli myös kapea oranssi raita tuossa lipassa.
Kantokassin ja kovan kopan välillä hieman pähkäiltiin ja taidetaan
päätyä tähän pehmeämpään versioon. Se menee hieman pidempään, koska on
kuulemma tilavampi. Ja onhan tuota kätevämpi kantaakin. Kantokassi myös muuntuu lämpöpussiksi tai istuinpehmusteeksi tarvittaessa.
Materiaalina siis valkoinen keinonahka, joka on kuulemma tosi helppo pitää puhtaana. Muuten en ikimaailmassa harkitsisi valkoisia vaunuja, mutta tuollaiselta pinnalta tosiaan kura lähtee varmasti pyyhkimällä. Kuulemma oikein positiivista kommenttia on tuosta keinonahasta tullut, mutta kyllähän se varmasti ottaa osumaa jos siihen jotain terävää osuu.
Nämä vaunut veivät miehenkin mukanaan, eikä karsea hintakaan enää tuntunut pahalta, koska vaunuissa on kaikki ne ominaisuudet mitä vaan voidaan kaivata.
Ensinnäkin runko on törkeän hyvä. Edessä on kääntyvät eturenkaat, jotka saa lumisemmilla keleillä vaihdettua tavallisiksi isoiksi renkaiksi ja molemmat kuuluvat siis pakettiin. Ilmakumirenkaat valittiin, koska meillä päin hiekkateitä riittää ja ovat sellaisella alustalla paremmat. Joustoa saa säädettyä, ja rattaat menevät tosi kätevästi pakettiin parilla jalan painalluksella. Työntöaisassa on sekä pituus, että korkeussäädöt, ja istuinosan jalkatuen pituutta voi myös säätää lapsen kasvun mukaan.
Pidettiin myös tärkeänä, että turvakaukalon saisi kiinni runkoon. Tähän malliin sopii haluamamme Cybex Aton 2-kaukalo, jota varten täytyy vain ostaa adapterit. Adapterit voi pitää koko ajan rungossa kiinni, eikä niitä tarvitse irroitella saadakseen ratasosaa takaisin. Tuo ratasosa on käännettävissä tosi näppärästi, koska siinä on helppo pikalukitus. Lapsen saa siis istumaan sekä naama menosuuntaan, että työntäjään päin.
Mä en malttaisi odottaa, että saadaan nämä kotiin! Vielä ei vaan ole tarpeeksi valuuttaa tilillä, mutta tuossa helmi-maaliskuussa nämä on käytävä tilaamassa, koska toimitusaika vaunuille on n. 5vk ja ilmakumirenkaissa on ollut toimitusvaikeuksia, joten niissä voi mennä jopa 8vk. Nämä Suomen malliston Gessleinit tehdään aina tilauksesta (ellei joku kaupassa esillä oleva malli kelpaa sellaisenaan), joten kaikki osat voi valita mieleisikseen. Rungon saa valkoisena, hopeanvärisenä tai mustana, ja noita erilaisia kangasvaihtoehtoja on aivan mielettömästi.
Miksi kädenlämpöinen ihmissuhde ei käy
1 vuosi sitten
Onpa makeat vaunut! Tuo on muuten mahtava ominaisuus, että pakettiin kuuluu sekä isot renkaat ja kääntyvät pikkupyörät. Nyt jos oisin ostamassa vaunuja (harmi, kun en ole!), niin ottaisin nämä kyllä vakavaan harkintaan. Mä tykkäsin kans kantokopasta esim. neuvolaan oli helpompi pienen kanssa mennä, kun sai kannettua vauvan kopassa sinne, kun vaunut jäi eteiseen.
VastaaPoistaKohta kolmen (la13.6.) äitinä pikkuvinkki vaunujen ostoon. Mitä isompi vaunukoppa, sen parempi. Ite ostettiin aikoinaan esikoiselle emmaljungan vaunut citykopalla. Ja se koppa kävi ihan lian äkkiä pienekai. Mulle oli suuri yllätys että pelkkiä koppia ei myydä erikseen. Tai vois sellasen tilata, mutta hinta olis sama ko uusila vaunuila.
VastaaPoistaKeväänlapsi,
VastaaPoistamustakin tuo on aivan mahtava juttu, että vaihtorenkaat kuuluu settiin :) Maksavat kuitenkin useimpiin vaunuihin aika kiitettävästi, jos ne ostaa lisävarusteena. Toki ne on varmasti sullottu näidenkin vaunujen törkykorkeaan hintaan ;)
Kiiperi,
tuosta mä sen kaupan myyjän kanssa juuri keskustelin, että pehmeä kantokoppa on ehdottomasti parempi valinta tilavuutensa vuoksi. Sieltä saa sisältä otettua lämpöpussin ja jotain kovikkeita pois, jolloin pituutta on entistä paremmin ja isompikin vauva mahtuu kulkemaan siinä :) Kantokoppia voi näihinkin tilata erikseen, mutta hintaa on tosiaan aika reippaasti. Saksasta tilattuna pehmeän kopan saisi johonkin about 150euroon, kova maksaisi melkein 200e!
Nämä jutut ei selvästikään oikein ole minun sceneryä mutta tulin vain kertomaan tunnustuksesta blogissani :)
VastaaPoistaHei! Kiitos kattavasta vaunuinfosta, nuo Gessleinit on minunkin silmääni osuneet jossain aiemmin. Saako kysyä, millainen auto teillä on: mahtuuko takaluukkuun irrottamatta osia?
VastaaPoista^ Ei itseasiassa olla kokeiltu, mutta uskoisin että mahtuu. Meillä on siis Toyota Prius, joka on osoittautunut melkoiseksi tilaihmeeksi. Mieskin juuri esitteli, että kontista voi ottaa vielä sellaisen "välipohjankin" irti, jolloin sinne tulee entistä enemmän tilaa.
VastaaPoista